Thuis lezen

In een tijd waarin we ons grote zorgen maken over het Coronavirus zijn de scholen gesloten en zitten onze kinderen thuis. Wanneer kinderen voor een langere tijd thuiszitten, kan dat een leesdip (achteruitgang in de leesontwikkeling) veroorzaken. Laten we daarom met z’n allen proberen, deze dip zoveel mogelijk te voorkomen. Daar wil ik middels deze blog een bijdrage aan leveren, door enkele activiteiten te beschrijven, die ouders gemakkelijk in het dagelijks leven in kunnen zetten. Deze activiteiten hebben betrekking op: het stimuleren van de letterkennis, voorlezen, samen lezen, zelfstandig lezen en schrijven.

Letterkennis:

Oefen met jonge kinderen (kleuters) de letters, spreek ze uit zoals ze klinken (fonemisch), door bijvoorbeeld samen foto’s te maken van woorden die met een bepaalde letter beginnen (welke woorden ken je allemaal die beginnen met de “ssss”?). Op die manier kunt u samen met uw kind een letter-fotoboekje maken. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om het huis met (zelfgeschreven) letters en woorden te beplakken. Geef de letter die centraal staat steeds dezelfde opvallende kleur zoals bijvoorbeeld de “t” in tafel, stoel, kast, sleutel en plant.

Voorlezen:

Voorlezen is een belangrijke en rijke activiteit om te genieten van boeken en verhalen (leesplezier), tegelijkertijd leren kinderen er veel nieuwe woorden bij (woordenschatontwikkeling), leren ze meer over de wereld, leren ze hoe een taal in elkaar steekt (tekststructuur, zinnen en woorden), maar het is natuurlijk ook gewoon gezellig om samen te doen. Lees daarom iedere dag aan uw kind voor. Het Expertisecentrum Nederlands heeft tien mooie voorleestips voor u geformuleerd (zie: https://expertisecentrumnederlands.nl/uploads/default/t/i/tien-gouden-voorleestips.pdf). Tevens kunt u natuurlijk uw kind naar een luisterboek van de luisterbibliotheek laten luisteren of digitale voorleesfilmpjes laten bekijken (zie: https://www.youtube.com/results?search_query=voorlezen).

Samen lezen:

Samen een boek lezen is niet alleen erg leuk om te doen, maar zwakke lezers of kinderen die snel afgeleid zijn, hebben er ook veel steun aan. Samen lezen doet u door om- en- om een stukje voor te lezen. Theaterleesteksten zijn hier bijzonder geschikt voor (zie: https://www.leesletters.nl/Theaterlezen). Of u laat uw kind dezelfde tekst lezen, die u net voorgelezen hebt (herhaald lezen).

Zelfstandig lezen:

Een kind kan zelfstandig lezen wanneer hij/zij voldoende leesvaardig is om zelfstandig teksten te lezen en te begrijpen. Laat uw kind vooral die boeken (stil of hardop) lezen die hij/zij leuk vindt. Op dit moment biedt www.bol.com digitale boeken en luisterboeken voor maar 1 cent aan, een mooie actie om gebruik van te maken. Hopelijk volgen andere boekhandels/uitgeverijen binnenkort dit mooie voorbeeld. Naast kinderboeken (fictie) is het natuurlijk ook prima wanneer uw kind graag informatieve boeken leest, graphic novels (zoals “De waanzinnige boomhut” en “Het leven van een loser”) of prentenboeken.

Jonge kinderen houden het zelfstandig lezen nog niet zo lang vol (zo’n 10 minuten), maar geroutineerde lezers in de basisschoolleeftijd kunnen zich toch gemiddeld wel zo’n 20-25 minuten (of langer) met een boek vermaken.

Schrijven:

Schrijven is een prima activiteit om niet alleen de denkvaardigheid te stimuleren, maar ook het leren lezen. Laat uw kind bijvoorbeeld zelf een theatertekst schrijven, of een brief voor een klasgenootje of opa en oma; hopelijk krijgen ze een mooie brief terug.

We bevinden ons in een bizarre tijd, waarin we goed voor onszelf en voor elkaar moeten zorgen. Neem gerust contact met me op, ik denk graag even met u mee. Maar ook op mijn twitteraccount probeer ik zoveel mogelijk bemoedigende tips te geven. Veel sterkte.

Auteur: Mirjam Snel (maart 2020)

- E-mail: info@goedleesonderwijs.nl

- Twitter: @Leesonderwijs en @MirjamSnel